Pages

Thursday, December 29, 2011

2011 Siri 3

Jika siapa yang meminta cintamu, katakanlah ia untuk Allah,
Jika sesiapa yang meminta rindumu,katakalan ia hanya untuk rasululullah, jika sesiapa yang meinta ketaatanmu katakanlah ia untuk ayah dan bondamu,
dan siapa yang meminta keikhlasanmu, berilah pada yang tahu menghargainya...

Suatu ungkapan yang begitu terkesan di hati seorang hamba kepada Allah,seorang umat kepada kekasih Allah, nabi Muhammad s.a.w, seorang anak kepada kedua ibu bapanya dan seorang insan dan saudara kepada insan yang lain. Tajuk yang dirasakan agak menjengkelkan untuk ditulis tetapi rasanya perlu untuk dicatatkan dalam diarku ini.

Tahun 2011 rasanya tahun yang agak menguji keikhlasanku dalam menjadikan seseorang itu seorang sahabat atau lebih daripada itu. Sekadar peringatan buat diri sebenarnya, sekiranya belum benar-benar bersedia, jangan diduga ombak yang ganas , bimbang kita ditelan ombak dan tidak tahu di mana tempat kita akan terdampar dan apa yang lebih menakutkan seandainya terus hilang (mati) ditelan ombak.

TEMAN HIDUP

Soalan demi soalan ada kalanya diajukan secara peribadi baik dalam ahli keluarga sendiri ataupun sahabat-sahabat bila masa untuk diriku mencari calon untuk dijadikan teman dan membina sebuah masjid yang diharapkan penuh kebahagiaan. Lantas difikirkan ayat yang boleh dijadikan alasan untuk mengelak daripada menjawab persoalan-persoalan tersebut. Belum tiba masanya , kelayakan belum cukup dan tiada rezeki lagi serta banyak lagi jawapan yang sudah tersedia dalam ‘kocek seluar’ , dan akan digunakan sekiranya ada persoalan-persoalan demikian yang diajukan.

Terlalu mencari yang sempurna? Jangan disebabkan mengharapkan yang terlalu sempurna menyebabkan terlepas yang sedikit kurang sempurna. Tajam persoalan yang diberikan. Pendapatku ringkas. Tiada manusia biasa sempurna dan sekiranya kita mengharapkan yang sempurna kita hanyalah bermimpi sesuatu yang tidak akan berlaku. Sebaliknya, untuk mendapatakan seseorang yang diimpikan iaitu baik, cantik yang begitu subjektif ,diri ini terlebih dahulu perlu mengubah satu persatu kelemahan diri ke arah yang lebih baik sebagai suatu persediaan. Dan insyaAllah dengan doa yang tidak pernah putus, kita akan dapat kebaikan dan sedikit kesempurnaan yang kita impikan. InsyaAllah....

Dan bagiku, aku juga sering membayangkan orang yang sudah mendirikan rumah tangga perlu meninggalkan rumah kedua ibu bapanya, adik –beradiknya dan membina suatu hidup baru yang agak jauh mungkin daripada keluarganya. Itu suatu perkara yang aku sangat tidak menginginkannya walaupun ia pasti akan berlaku dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Dan mungkin faktor ini jualah yang menyebabkan aku sering berdalih seandainya diajukan persoalan-persoalan berkaitan topic teman hidup . Hakikatnya aku perlu menerima bahawa perkhawinan itu akan menyerikan lagi sesebuah keluarga yang sedia ada dan terbina.

Allah itu sentiasa ada dan pemurah untuk memakbulkan doa-doa kita. Topik yang sebenarnya kurang sesuai untuk ditulis tetapi biarkan sahaja aku mencatatnya . Mungkin menjadi suatu kenangan yang manis bila aku sudah mendirikan masjid kelak. Bila tiba masanya, moga-moga Allah memberikan petunjuk sebagai rahmat kepada hamba yang penuh kedhaifan dan kejahilan dalam membuat keputusannya yang penting ini.


Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(3:31)

0 comments: