Pages

Sunday, December 25, 2011

2011 Siri 2

2011 bakal tiba ke penghujungnya 5 hari sahaja lagi. Pengalaman melalui 360 hari setakat ini dalam tahun 2011 banyak yang menggembirakan dan tidak kurang pula yang kurang diminati dan disukai olehku. Yang menggembirakan aku harap akan terus berulang selagi tidak melanggar syara’ dan yang kurang menggembirakan juga dirasakan perlu kerana ia cara untukNya untuk letakkan kembalik aku di jalan yang sepaptutnya.InsyaAllah....

Semakin kita meningkat dewasa, banyak keputusan yang perlu kita buat dan kadangkala orang meminta kita untuk membantu mereka membuat keputusan. Perkataan yang sering kita dengar ketika sesuatu keputusan ingin dibuat kebiasaannya seperti matang, rasional dan professional dalam membuat keputusan. Kekhuatiran kadang-kadang terbit apabila banyak individu yang meminta supaya bertindak matang tanpa berlandaskan sesuatu yang hak di sisi agama kita, Quran dan Sunnah( Hadis) , serta ijtima’ ulama. Lantas timbullah beberapa isu seperti mempersendakan hukum Allah( khususnya Hudud) yang mengatakan banyak manusia akan cacat sekiranya dilaksanakan dan tidak adil kerana hanya dibuat untuk orang Islam sahaja. Itu sebagai contoh apabila individu mengambil atau membuat keputusan ikut logik akal. Bukan sengaja membangkitkan isu lama.

Sering kali juga aku menghadapi perbezaan pendapat tidak kira dalam apa jua faktor yang dibincangkan. Kadang-kadang dalam isu yang jelas berpihak kepada kita. Sebenarnya, bagiku untuk memastikan suatu keputusan dicapai, tidak boleh kita memaksa seseorang individu tersebut untuk menerima pendapat kita. Teruskan perbincangan demi perbincangan biarpun mengambil masa yang lama, tanpa lari daripada ‘bekalan makanan’ Allah kepada kita, Quran dan Sunnah, insyaAllah Allah mempermudahkan keputusan dicapai.

Ekstrim? Satu lagi perkataan yang sering juga kita dengari. Salahkah ekstrim? Salah!sambil membekalkan hadis Rasulullah hendaklah kamu bersederhana dalam membuat sesuatu pekerjaan. Tapi bagiku tiada salahnya selagi apa yang dinyatakan itu adalah berlandaskan apa yang ditetapkan Allah. Analoginya mudah, seorang berkata , menutup aurat itu sebenarnya tidak wajib( tidak kira lelaki ataupun perempuan) ( Diingatkan di sini mengatakan menutup aurat tidak wajib tidak sama hukumnya dengan seorang yang tidak mahu menutup aurat) lantas dibalas oleh seorang individu barangkali ustaz terkeluar daripada agama Islam orang yang mengatakan sedemikian. Timbullah tohmahan mengatakan ustaz itu terlalu ekstrim dan tidak patut mengucapkan sedemikian. Situasi kedua, apabila seorang murid menyatakan kehadiran ke sekolah itu tidak wajib, sebab di rumah pun mereka boleh belajar. Bayangkan bagaimana sekiranya seorang guru membiarkan dan tidak bersuara dan mengambil sebarang tindakan kepada murid tersebut . Bukan sahaja kegagalan yang dihadapi murid tersebut, bahkan apa yang paling menakutkan apabila ‘barah merebak ‘ apabila ada pula murid lain yang turut sama bersetuju dengan murid yang pertama tadi tanpa menyedari kegagalan yang akan menemui mereka. Begitulah perbandingannya dengan situasi yang pertma tadi. Sekiranya seorang ustaz tidak serius dan mengatakan apa yang hak, tunggulah tibanya saat umat yang dikatakan ibarat buih di lautan( lemah).

Seharusnya, perbezaan pendapat sangat perlu dalam diri kita. Apa yang penting, jangan kita letakkan keegooan diri untuk mencapai kata sepakat sebaliknya buatlah berdasarkan saranan agama dan dapatkan panduan orang yang lebih berpengalaman. Termenung apabila teringatkan suatu hadis dalam kuliah Ustaz Kazim Elias apabila Rasulullah s.a.w ‘Apabila terjadi perperangan di antara dua pihak dan kedua-duanya adalah Islam, gantungkan pedangmu di dinding rumahmu( simpan) dan duduklah dalam rumah ‘ menunjukkan Rasulullah sudah dapat mebayangkan banyaknya perbalahan yang akan timbul di akhir zaman umat baginda dan melarang sebarang perperangan berlaku di anatara umat Islam. WE LOVE NABI MUHAMMAD. Wallahua’lam

0 comments: