Pages

Sunday, September 11, 2011

RUJUKAN AGAMA

Baru mengetahui diri tidak mempunyai kelas hari ini setelah sejam lebih
berada dalam dewan mendengar wacana ilmiah...Banyak perkara yang dipersetujui dan tidak kurang ada sedikit juga yang kurang dipersetujui.

Dalam satu tayangan slide, dalam slide yang presentation yang ditayangkan, slide pertama menunjukkan berkopiah ada satu etika pemakaian yang salah dan tidak sesuai. Timbul seribu persoalan dalam diri, kenapa peraturan tersebut boleh dinyatakan??!Siapa kita untuk mengatakan sesuatu perkara yang tidak diharamkan oleh Allah bahkan sunnah Rasulullah itu salah dan tidak sesuai?! Mungkin diri ini sangat dhaif ilmu, tapi janganlah kita terlalu mudah menerima sahaja suatu 'pembersihan identiti' Islam yang dilakukan barat. Jangan menjadi golongan yang dikatakan Rasulullah s.a.w yang menyatakan umatnya di akhir zaman ibarat buih-buih di lautan yang terlalu banyak tetapi terlalu mudah untuk diperbodohkan.Sebaliknya, pakaian seperti kemeja, tie, bowtie yang diasaskan oleh golongan 'profesional' itu pula yang tampak kemas.

Sejak akhir-akhir ini, diri terlalu banyak terdedah dengan kenyataan-kenyataan yang bukan merujuk panduan agama sebaliknya sekadar untuk melepaskan diri sendiri. Biarlah Allah menjadi saksi bahawa diri ini tidak pernah bersetuju dengan sebenar-benarnya kenyataan yang membelakangi agama tetapi diutarakan atas pendapat diri sendiri dan untuk membetulkan diri sendiri. dan moga2 Allah menjaga hati yang selalu lalai ini untuk berjuang menegakkan agamaNYA.....

Firman Allah: Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian). (As-Saff 61:8)