Pages

Friday, September 2, 2011

Hidup Atas Kenangan,,,,,

'Cik, bangun....papa nak gi ke kubor', suara ibuku mengejutkanku supaya menunaikan
solat Suboh....lumrah manusia sangat berat untuk bangun, mengambil wudhuk dan menunaikan
solat Suboh.sama jua sepertiku..Dalam hati, terasa sangat berat untuk pergi ke kubor disebabkan diri yang sangat mengantuk. Mungkin disebabkan mata yang melelapkan mata pukul 3.30 pagi semalam.Perasaan liat dan malas itu aku hapuskan dan memandu kereta ke Tanah Perkuboran Islam, Beris Kubor Besar bersama 7 adik-beradikku yang lain.....

'cik, baca yasin...'suara itu menghilangkan rasa mengantok sedikit.....Aku diamanahkan untuk mengetua bacaan yasin oleh ayahku...Di pertengahan surah yang dikatakan hati Al-Quran itu, tetiba hati ini berasa begitu sayu mengingatkan moyangku. Segala kenangan bersama moyangku itu tetiba ibarat dikisar dalam kepalaku. Ketika di waktu kanak-kanak aku letih bermain di dalam halaman rumahnya, lantas aku memasuki kedai runcit usangnya dan meminta sebatang ais krim....Dipegangnya tangan kecilku dan disuruhnya aku mengaji al-quran terlebih dahulu. Dengan perasaan yang penuh malas, aku memegang al-quran yang sudah tidak berkulit itu, dan membacanya dengan laju. Teguran demi teguran dilakukannya untuk kepadaku untuk memastikan bacaanku dibaca dengan tajwid yang betul.....

Moga2 bacaanku tadi diterima Allah sebagai sedekah jariah kepada moyangku yang telah dijemput oleh Ilahi.Dan moga2 moyangku tahu bahawa kini aku sudah boleh mengaji dengan tidak tergagap-gagap seperti dulu biarpun masih banyak kesalahan tajwid dan aku sangat merindui untuk diajar mengaji olehnya seperti suatu ketika dahulu.........

Terkadang kenangan silam yang mebuatkan kita memikirkan perjuangan kita di muka bumi Allah ini bukanlah suatu perjuangan yang remeh sebaliknya memerlukan suatu pengorbanan yang cukup besar.....


0 comments: