Pages

Wednesday, July 20, 2011

Mood praktikum

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani....
Sedang menunggu untuk pergi ke SK Ampang , untuk mengajar di sesi petang....
Alhamdulillah, aku telah berulang alik ke sekolah selama hampir 3 minggu tanpa
sebarang ujian Allah...moga2 Allah menjaga diriku dan sahabat-sahabat yang lain yang
berulang-alik untuk pergi ke sekolah demi amanat untuk mendidik anak-anak murid....

Setelah hampir 3 minggu berada di sekolah, perasaan gembira berada di sekolah
terbit sedikit demi sedikit. Gaya guru-guru yang bersikap tenang berhadapan
dengan murid-muridnya yang bising dan boleh mengawal membuatkan diriku terasa masih banyak perkara yang perlu dipelajari daripada guru-guru yang sudah berpuluh-puluh tahun dalam arena pendidikan.

Apa yang menarik di sekolah praktikumku pada kali ini, adanya bilik muzik dan akan kedengaran bunyi keybaord, kerincing, seksafon dan decoder banyak lagi membuatkan hati ini tidak mudah berasa mengantuk kerana berada di sekolah pada sesi petang. Sering sahaja aku naik ke bilik muzik dan memerhatikan kegembiraan mereka memainkan alat-alat muzik yang boleh dikatakan agak lengkap sambil menyiapkan RPH yang panjang...=)

Semalam, ditawarkan tiket percuma oleh Cikgu Zaini ( anak murid ibuku hampir 20 tahun yang lalu) ke perlawanan Chelsea vs Malaysia pada malam ini. Dengan berat hati aku terpaksa menolak disebabkan faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan. Huh....ruginya

Tetapi aku agak conpuse dengan keadaan yang dialam diriku disebabkan oleh pertanyaan beberapa orang guru kebelakangan ini. 'Muka ganazz, namanya cikgu didi', 'awak ke nama cikgu didi yang bdak2 kata garang tue?=)
Tersengih dan tidak tahu apakah jawapan balas yang perlu dijawab..Nak buat macam mana, memang aku dipanggil Didi daripada kecil lagi tanpa aku ketahui macam mana boleh terlekat nama tersebut pada diri aku ni..Muka ganas ni baru je terjadi 2, 3 tahun ni....hihihi

Apapaun, praktikum perlu dilalui dengan hati yang sentiasa bersedia. Nasihat guru senior kepadaku, apa yang penting ilmu yang disampaikan dapat diterima oleh murid dan bagaimana guru nk tackle murid-murid supaya boleh dikawal dan dapat menyampaikan ilmu kepada mereka.....InsyaAllah moga semuanya dipermudahkan....=)

2 comments:

Nazirul Zol said...

ganas ke muka tue??? :P

Mohamad Taqiyuddin Bin Ahmad Fikri said...

heheheh...
saje rasa macam cute je...
ntah ler ch2 sekolah tuh...hahahah