Pages

Sunday, March 4, 2012

KIta penuh kekurangan

Dengan nama Allah yang Maha Pemuah Lagi maha mengasihini....

Segala puji bagi Allah yang memberikan segala yang terbaik buat diri ini.
Tanpa kita sedari, terlalu banyak nikmat yang Allah berikan kepada kita.
Melihat keluarga yang berada dalam kondisi yang begitu mebahagiakan,
melihat adik-beradik berusaha meniti kejayaan biarpun perjalanan masih jauh,
dan melihat sahabat-sahabat kita yang gembira dengan seribu satu alasan..
(espeseli yg yang sudah menemui bakal teman hidup mereka').InsyaAllah semoga terus dapat mendirikan masjid sekiranya lengkap segala tuntutan.

Tugas sebagai seorang yang dilatih secara rasmi bakal melabuhkan tirainya pada hujung tahun ini. Pelbagai persoalan kian bermain dalam benak fikiran mampu diri menghadapi laluan hidup sebagai seorang guru untuk 30 tahun berikutnya. Bagiku, aku masih belum bersedia untuk memasuki secara langsung dalam bidang pendidikan kerana menyedari masih banyak pengetahuan dan pengalaman yang yang belum terpahat di dada. Bersedia atau tidak, mahu tidak mahu, sekiranya diizinkan Allah , diri ini mesti memasuki bidang itu pada tahun depan. InsyaAllah aku akan mengambil tanggungjawab itu dengan sebaik mungkin. Dan bagiku, peranan kita untuk belajar tidak habis di situ sahaja. Walaupun bukan lagi secara rasmi, sebenarnya kita masih perlu terus belajar dengan sesiapa sahaja sama ada di sekolah ataupun dengan masyarakat sekitar.

Allah itu terlampau baik susunannya dalam sesuatu sama ada takdir itu baik dan menggembirakan ataupun mendukacitakan. Kurangkan kritikan dan meletakkan kesalahan kepada orang lain, sebaliknya perbaiki diri kita terlebih dahulu kerana yakinlah Rasulullah s.a.w bersabda: Allah tidak akan mematikan seseorang hambaNya yang berniat mengaibkan manusia lain selagi dia juga turut melakukan keaiban yang sama.

~Mujahid_didiey~



1 comments:

Khairi Hazwan Bin Zolkipli said...

sahabat orang baik baik....tentunya dapat menjadi seorang guru yang hadirnya dinanti..perginya dirindui....kata katanya mendamaikan....amin