Pages

Sunday, August 28, 2011

Wahai Pemuda Di Mana Singamu

Dalam satu kisah yang mashur, ketika Fatimah Binti Muhammad SAW berkata kepada Ali Bin Abi Talib RA setelah mereka menikah dengan nada yang penuh mesra; "Wahai Ali, maafkanlah aku. Kerana sebelum menikah dengan mu aku pernah jatuh cinta dengan seorang pemuda".

Tanya Ali; "Terus kamu menyesal menikah denganku?".

"Tidak", jawab Fatimah.

"Kalau begitu kenapa engkau menikah denganku? Dan siapakah pemuda tersebut?", tanya Ali bin Abi Talib lagi.

"Ya, kerana pemuda tersebut adalah dirimu", jawab Fatimah Az Zahroh.


KELUARKAN SINGA DARIPADA DIRI ANDA

Cerita di atas saya sertakan bukanlah dalil yang menunjukkan halalnya cinta di luar syarie sebelum menikah, apatah lagi gejala couple yang ternyata menghampiri kepada zina. Namun cerita diatas menunjukkan tidak perlunya melafaskan cinta sebelum nikah.

Saya memetik petikan Prof. Dr. Yusof al Qardhawi dalam kitab kecilnya "Kewajipan Pemuda Muslim Hari Ini (واجب الشباب المسلم اليوم)". Beliau menyifatkan jiwa pemuda sebagai matahari yang memancar terik di tengah hari. Cahaya yang terik itulah seumpama semangat yang dipunyai oleh golongan pemuda yang begitu berkobar-kobar dan hebat sekali.

Kata-kata syekh tersebut saya contohkan seperti singa. Singa di waktu remaja adalah yang terhebat sepanjang umurnya. Menjadi jaguh di hutan mahupun di padang rumput. Berbanding ketika kecilnya yang masih memerlukan tunjuk ajar ibu singa dan di waktu tua yang hanya duduk menanti ajal dan memakan bekas-bekas suapan singa remaja.

0 comments: