Pages

Saturday, June 11, 2011

Red Warrior


Hari demi hari ditunggu akhirnya tiba jua di hari ini, 11 Jun 2011..... Pertembungan dua gergasi pantai timur, Kelantan yang bakal menentang Terengganu.... Agak bersemangat bila diriku membaca di dalam akhbar-akhbar harian seperti kosmo dan metro harian pada hari ini.... bola sepak??sukan yang baru aku ambil tahu dalam 3 tahun ini, walaupun sebenarnya minat yang mendalam sebelum itu dalam bidang politik dan luar negara....

Stigma minat dalam bidang bola sepak banyak dipengaruhi apabila negeri yang dicintai ini, Kelantan atau lebih dikenali Red Warriors mula menunjukkan belang apabila berjaya ke pusingan akhir FA menentang Selangor 2009.... Terus bercambah dalam diri ini sehinggalah aku terkesima , terkejut dengan suatu insiden yang membuka matakau bahawa minat yang begitu mendalam dan tidak terkawal rupanya boleh membawa padah...KEKALAHAN menentang Negeri Sembilan dalam Final Piala Malaysia 2009.. Alhamdulillah, aku diberikan peluang untuk berada dalam Stadium Bukit Jalil pada ketika itu, dan mula melihat angkuhnya majoriti penyokong-penyokong Kelantan....Botol dibaling kepada penyokong lawan, mercun yang kuat dibaling ke arah penyokong lawan, menghancurkan kerusi-kerusi stadium, dan menghamburkan kata-kata kesat kepada polis FRU dan pengadil-pengadil. Situasinya adalah cukup dahsyat.... Seterusnya, apabila berbincang, ada juga dalam kalangan sahabat-sahabat yang dihormati menyokong tindakan ganas tersebut....Terdiam dengan kewarasan mereka berfikir.Cuba kita bayangkan yang dibaling dengan mercun itu adalah adik-beradik kita. Cuba kita bayangkan yang dibakar dan dihancurkan itu adalah kerusi rumah kita , cuba kita bayangkan yang dihamburkan dengan kata-kata kesat itu ialah mak ayah kita..PASTI kita tidak mampu utuk melaskukan semuanya biarpun masih ada yang berdolak dalik dengan jawapn balas balik diriku itu....=)

Tetapi, setelah 2 tahun berlalu, rupanya kini penyokong Kelantan sudah banyak belajar daripada kesilapan lalu. Sikap samseng kampung mula dikikis dan kembali kepada norma manusia biasa. Mewujudkan suatu bentuk sokongan yang tidak pernah wujud sebelum ini dalam arena bola sepak tanah air. Perlawanan yang dilalui oleh setiap pasukan Kelantan tidak lengkap sekiranya tidak kedengaran sokongan lebih 20 000 penyokong setia Kelantan. Budaya solat dulu sebelum tengok bola juga mula dipraktikkan di seluruh stadium seluruh negara.

Sebagai seorang penyokong daripada jutaan penyokong Kelantan, jauh di sudut hati berasa gembira dengan perubahan yang ditunjukkan oleh rakyat Kelantan. Tanggapan mentaliti rakyat Kelantan rendah dan pengecut selepas insiden final Piala FA 2009 biarpun bawah pimpinan ulama kian terpadam. Sokonglah bola seadanya, jangan terlalu berlebih-lebihan. KALAH MENANG adalah takdir dan ketentuan yang telah termaktub di Loh Mahfuz. Sama-sama kita fikirkan bagaimana sukan bola sepak ini mampu menunjukkan kesepakatan, perpaduan dan keuatan umat Islam....

Menunggu pemain Kelantan memakai seluar tight yang menutup aurat ketika beraksi.....

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra : Rasulullah Saw pernah bersabda, “perbuatan yang engkau lakukan tidak akan menyelamatkan engkau dari api neraka”, mereka berkata, “bahkan engkau sendiri ya Rasulullah?” Nabi Muhammad Saw bersabda, “bahkan aku sendiri, kecuali Allah melindungiku dengan kasih dan rahmatNya. Oleh karena itu lakukanlah perbuatan baik sepatut mungkin, setulus mungkin, sedapat mungkin dan beribadahlah kepada Allah pada pagi dan sepenuh hari, pada sebagian dari malam hari dan bersikaplah al-qashd (mengambil pertengahan dan melaksanakannnya secara tetap) karena dengan cara itulah kamu akan mencapai (surga)”.

0 comments: