Pages

Sunday, April 24, 2011

Aku merindui mereka....=)


4 Bestari SK JALAN HANG TUAH 1

Waktu rehat....=)

Permulaan kalam dengan pujian menyebut kebesaran Allah s.w.t Assalamualaikum w.b.r..... Kiranya sudah tiga minggu rasanya aku tidak menulis di blogku ini..... Jika diukur dari segi masa, rasanya tidaklah terlalu sibuk diriku ini... Mungkin mood menulis itu tidak datang....

Lupakan tentang mood tersebut, ALHAMDULILLAH,
aku sudah selesai menjalani praktikum selama
4 minggu di SK Jalan Hang Tuah 1, Bukit Bintang, KL...Bercakap mengenai pengalaman,
aku berasa sangat bertuah kerana ditakdirkan dapat merasai 1st praktikum di sekolah tersebut....
Sekolah yang mempunyai guru yg begitu supporrtive dan tidak menganiaya guru praktikum. Sering kali sahaja diajak makan bersama kerana cikgu-cikgu di sekolah ini suka memasak di bahagian dapur dalam bilik pejabat.

Pengalaman?!Yang paling menggembirakan adalah apabila kita dapat membuatkan seseorang murid itu faham dan boleh menyelesaikan sesuatu masalah especially Matematik....Seterusnya,
pengalaman yang paling mendebarkan ialah apabila ingin diselia oleh pensyarah pembimbing..Berpeluh, sakit perut, baju basah....pelbagai simptom yang tidak dapat aku jangkakan.....Namun, setinggi ucapan terima kasih buat Miss Syafinaz yang sentiasa
mencadangkan beberapa aktiviti supaya lebih menarik.

Setelah selesai menjalani praktikum di sekolah tersebut selama 22 hari,
lantas aku pergi mengucapkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada semua guru
di sekolah SK Jalan Hang Tuah 1 atas kesemua jasa baik mereka ....Tidak lupa juga aku meninggalkan kata-kata semangat kepada semua anak-anak muridku yang pertama
supaya jangan berputus asa dan belajar bersungguh-sungguh....

Di hari terakhir, dapat kulihat air mata murid-muridku ketika aku mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.....Dan insyaAllah, aku berdoa moga-moga Allah menerima tugasku sebagai guru ini dan menjadikannya salah satu amalan untuk aku layak mengecapi syurga Allah s.w.t...=)

Firman Allah : wahai orang yang beriman,!Mahukah aku tunjukkan kamu akan satu perniagaan yang akan menyelamatkan kamu daripada azab yang amat pedih? Iaitu, kamu beriman dengan Allah dan rasulnya, dan kamu berjihad di jalan Allah dengan harta kamu dan diri kamu sendiri, yang demikian itu adalah lebih baik jika kamu mengetahui.....(Surah al-Saff, 61:10-11)

0 comments: