Pages

Monday, March 14, 2011

Maafkan kedhaifan diri ini....


Kejohanan Olahraga Tahunan (Jubli Perak)


Sambutan Maulidul Rasul...=)

Alhamdulillah, berada di kampungku tercinta, jauh daripada kekalutan metropolitan Kuala Lumpur, dan hati ini terasa terlalu tenang berada diteratakku ini...... Setelah kekalutan yang tidak dapat aku jangkakan 2 minggu yang lalu, kini aku sangat bersyukur kerana masih dipilih oleh Allah S.W.T untuk mengenggam dan meneguk ketenangan yang sudah lama aku inginkan.....
Dalam hati ini, aku kekadang sudah tidak mahu mengambil tanggungjawab lagi selepas ini.....cukuplah dengan pengalaman yang sebelum ini aku melaluinya....
Diriku ini hanyalah insan biasa yang tidak dapat lari daripada perasaan marah, kecewa , terkilan, sedih dan sebagainya.....Dan terus terang aku ingin menzahirkan kekecewaan terhadap guru-guruku(pensyarah) di tempat pengajianku sekarang ini....Biarpun hanya segelinir, tetapi rasa hormat itu tidak dapat aku nafikan sudah mula berkurang dengan tindakan-tindakan mereka..... Teringat pengalaman berada di bangku persekolahan, aku rasa lebih dihormati oleh guru-guruku...

Cara mereka memarahiku, cara mereka menegurku ats kedhaifan diri ini,
membuatkan teguran dan leteran mereka aku ingat sehingga sekarang dan sangat menghormatinya..... Kenapa ini tidak ada lagi di tempat pengajianku sekarang? Sekadar ingin menampakkan kerja mereka sempurna, semudah itu mereka menyemburkan kata-kata sinis dan terkadang kesat kepada aku dan sahabat-sahabatku.... Setinggi manapun kedudukanku pada hari ini, aku tidak akan dan tidak mampu untuk menandingi guru-guru serta pensayarahku......
aku sentiasa ingat pesanan ibuku itu....tanpa mereka
siapalah aku pada hari ini....

Perselisihan pendapat di antara pensyarah dan rasa marahnya dalam kalangan mereka, mereka ingin
salurkan kepada kami selaku pelajar-pelajar mereka.... Tugas yang sepatutnya tiada kaitan langsung dengan tugas seorang guru pelatih terus dibebankan kepada guru pelatih....TIDAK MENGAPA! ..apalah salahnya menolong guru kita yang infiniti jasa mereka terhadap kita. Tetapi mengapa kerja yang tidak wajib kepada kita diwajibkan ke atas kita dan boleh complaint serta memarahi kita di atas ketidaksempurnaan yang kita lakukan..... ENCIK DAN PUAN yang sangat saya hormati....jangan semudah itu menjatuhkan maruah diri ini kerana saya juga ada tahap kesabarannya.....saya tidak mampu berbuat apa-apa tetapi rasa hormat diri kini kian tecalar dek tingkah laku kalian....Bagaimana seorang yang arif agama boleh merumitkan kerja-kerja agama yang sepatutnya kalianlah yang menjadi individu barisan hadapan utk merobohkan tembok karenah birokrasi ini?

Kini, aku tersangat yakin ramai hamba-hamba Allah kurang bersetuju dengan penulisanku
pada kali ini.Siapa aku untuk menyatakan rasa tidak puas hati kepada insan yang bertindak sebagai guru(pensyarah) kita....

Tidak mengapa...sudah aku katakan aku sangat menghormati teguran-teguran guru-guruku ketika di waktu persekolahan kerana berhemahnya cara teguran mereka...Dan aku yakin teguran mereka bukan atas desakan pihak atasan sebaliknya ikhlas daripada hati mereka sebagai seorang guru....


Dan ingin sekali aku jelaskan, aku bukan seorang yang ingin/mabuk kepada memegang jawatan....Sebaliknya, apabila terpaksa memegangnya, aku akan menjaga amanah itu sebaik mungkin kerana aku tahu itu adalah amanah Allah dan seseorang yang mempermainkan amanah akan menerima pembalasan buruk oleh Allah....Pada masa yang sama, aku adalah seorang pelajar dan tidak mungkin aku membelakangkan tanggungjawab utamaku itu. Kenapa sesuatu tanggungjawab yang bukan di bawah tugasku perlu diletakkan di atas bahu ini?Dan boleh menghentamku sekiranya berlaku ketidaksempurnaan semata-mata ingin melihat diri mereka sempurna di pihak atasan?Aku mengulangi lagi bahawa tahap kesabaranku ada batasnya.....
Sebelum mengakhiri post ini, aku berharap dan berdoa senantiasa moga-moga Allah menjaga diri ini daripada setiap kecelaruan hati dan aku yakin aku adalah insan paling penakut di muka bumi kerana saidina Ali pernah berkata 'orang yang paling berani adalah orang yang dapat menahan kemarahannya(sabar) biarpun dia mampu membalasnya semula'.......

Firman Allah : Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, sesungguhnya Allah akan menyediakan baginya jalan keluar daripada kesusahan dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka(Surah al-Talaq2:3)

0 comments: